Så fanns ju Trulles guldlåda på plats eftersom det var måndag. Han hade packat sax, penna och flanopapper.
Vi har kommit till tredje kapitlet där han uppfunnit en trattgrammofon och det handlar om ord!
En del av den språkliga medvetenheten innebär att kunna dela upp en mening i ord. Det här kapitlet gillar jag för det är så variationsrikt.
~ att använda substantiv och adjektiv
~ att jämför ords längd
~ att träna minnet med ord
~ sammansatta ord
Ett av barnen hade åkt skolbuss för första gången just idag. Det måste ju uppmärksammas lite extra ( förutom kamraternas applåder...). Så vi skrev "jag har åkt buss idag" och så lästes trolleriramsan Abrakadabra. Så klipptes meningen sönder i fem ord - under jubel från barnen.
Barnen var så leksugna så innan dagen var slut blev det Röris, musikstopp och En bonde i vår by!
Ute på skolgården hade drivor av löv fallit ner, se så roligt man kan ha i en lövhög!
Undrar vilka som gömmer sig därunder...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar