3 nov. 2009


Nya erfarenheter - nya ord!

Idag när vi lekte matte upptäcktes ett ord som inte alla förstod. Vi pratade om siffran fem och Anna tog fram Troll nummer fem, han som har foten i kläm. Men vad betyder det att ha foten i kläm??? Nej, det var inte lätt och vi fick förklara och då blev det genast klart för alla.

Det är så lätt att ta för givet att alla förstår om vi som arbetar med barnen inte är lyhörda och närvarande. Det triggade förstås igång mig som brinner för språkutveckling.

I Lpfö 98 står:
Förskolan ska sträva efter att varje barn

* utvecklar sitt ord och begreppsförråd och sin förmåga att leka med ord, sitt intresse för skriftspråk och för förståelsen av symboler samt deras kommunikativa funktioner*

Aktuell forskning om läsning och läsinlärning har visat att den språkliga medvetenheten är betydelsefull för läsinlärningen. Medveten språkstimulering i form av barnvisor och språklekar med rim och ramsor redan från födseln förbättrar möjligheterna för barnen att lära sig läsa när det är så dags.
Dessutom är det viktigt att ständigt föra samtal med barnen om olika saker, för ju tidigare barnen möter ett rikt och varierat språk desto bättre.
Högläsningens betydelse för barnets språkutveckling kan inte nog betonas.

All inlärning ska ske genom lek, vara rolig och lustfylld och miljön ska vara positiv och uppskattande.

Tre nyckelord:
~ stöd ~ tid ~ tålamod ~

1 kommentar: