30 mars 2014

Läsinlärning

Att jobba med språkutveckling i en förskoleklass har jag förstått kan se ut på många olika sätt. När jag började mitt nuvarande jobb 1990 så plockade man olika språklekar ur diverse böcker. Utan speciell planering och struktur.

Sen kom Bornholmsmodellen som också hunnit med att uppdateras under åren. Då fanns det plötsligt en veckoplanering att hålla sig i.

Så småningom hittade jag ett material som heter Trulle. Det blev den stora vändningen för att sex-åringarna skulle bli mycket mer språkligt medvetna. Materialet är byggt på en saga och indelat i fem olika delar. Meningar, ord, rim, stavelser och ljud.

Då började jag att mixa Trulle med Bornholm och språklekar. Resultatet höjdes igen och en stor del av barnen i förskoleklasserna hade knäckt läskoden innan sommarlovet.

Sista steget blev när vår specialpedagog från Språkteamet ville att jag även skulle tillföra Praxisalfabetet. Bokstav kopplat till ljud och rörelse. Jag var skeptisk för att jag tyckte att de jobbade mot varandra istället för parallellt.

Men jag provade och det blev ju åter succé. Det går utmärkt att jobba med dessa metoder samtidigt. Och nu kan jag bara konstatera att de  flesta knäcker läskoden innan jullovet...

Och för de svagaste barnen är Praxis ett stort stöd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar